Zdání klame — jak se maskuje ruská propaganda
Pondělí 14.8.2023 13:00 Matěj Voslař
Dezinformační zdroje napojené na Rusko se snaží posílit důvěryhodnost tím, že se vydávají za legitimní média a vládní instituce. Je to manipulační taktika s účelem šířit ruskou propagandu. Po zásahu EU byly tyto zdroje propagandy odhaleny.
Tento článek je překladem z originálu One of these things is not like the others, ke kterému nám laskavě dalo svolení EUvsDisinfo.
Dne 13. června vydala francouzská ministryně pro Evropu a zahraniční věci Catherine Colonna prohlášení odhalující kampaň digitální manipulace informací namířenou proti Francii zahrnující ruské aktéry, včetně ruských vládních subjektů šířících dezinformace. Toto odhalení bylo založeno na důkladném vyšetřování a zprávě francouzské agentury pro boj proti zahraničním dezinformacím (VIGINUM), která sídlí v Generálním sekretariátu pro obranu a národní bezpečnost (SGDSN) Francie. Zpráva odhaluje „komplexní dlouhodobou manipulativní informační kampaň“ s cílem vydávat se za legitimní média a vládní subjekty.
V posledních měsících EU vyvinula nástroje pro řešení tohoto typu zahraniční manipulace s informacemi a vměšování (FIMI, foreign information manipulation and interference) a v rámci této politiky nyní členské státy EU přijaly opatření proti sedmi ruským jednotlivcům a pěti subjektům zodpovědným za informační manipulační kampaň, jejímž cílem je narušit informační prostředí a získat podporu pro válku Ruska proti Ukrajině. Tyto subjekty si přisvojily identitu legitimních vnitrostátních zpravodajských kanálů v několika členských státech EU, ve skutečnosti ale nemají s legitimními médii nic společného. Několik z nich bylo dokonce napojeno na ruskou vojenskou zpravodajskou službu nebo prezidentskou administrativu.
Napodobování, předstírání legitimity, falešná hra na ověřování faktů, rebranding a maskování falešného obsahu jako skutečného patří k nejoblíbenějším manipulačním taktikám Kremlu v informačním prostředí. V tomto článku se blíže podíváme na některé z těchto manipulativních taktik a na to, jak se je prokremelští dezinformační aktéři snažili využít k manipulaci veřejného mínění.
Případ Reliable Recent News
Toto nedávné opatření bylo z velké části zapříčiněno zprávou VIGINUM, která odhaluje kampaň pro manipulaci s digitálními informacemi jménem Reliable Recent News (RRN, aktuální spolehlivé zprávy). RRN je známá tím, že se snaží podkopat západní podporu Ukrajiny šířením narativů, že západní populace by údajně raději podporovala Rusko. Samozřejmě, že ve skutečnosti asi tři čtvrtiny lidí žijících v EU podporují Ukrajinu. Ale možná právě proto se prokremelská dezinformační média neustále zaměřují na Ukrajinu a její spojence, a snaží se tuto podporu veřejnosti omezit.
Již dříve jsme psali o často používaných manipulativních narativech Kremlu, které slouží k šíření mýtů o válce Ruska proti Ukrajině. Zpráva VIGINUM zaujímá odlišný přístup a dokresluje tvář ruské propagandy tím, že odhaluje modus operandi neboli manipulativní chování, na němž stojí kampaň RRN ve Francii. Podle zjištění VIGINUM byla kampaň spuštěna téměř okamžitě po úplné ruské invazi na Ukrajinu dne 24. února 2022. Od té doby jsou v rámci kampaně zakládány webové stránky s francouzsky znějícími jmény, aby se prezentovaly jako autentické zpravodajské zdroje a zároveň šířily prokremelské dezinformace určené k polarizaci evropské společnosti a rozvrácení podpory Ukrajině.
Další taktikou kampaně RRN bylo vydávat se za existující, legitimní francouzská média, jako jsou Le Monde, Le Parisien, Le Figaro a 20 Minutes. RRN to vše udělalo vytvořením falešných domén s názvy, které vypadají nebo znějí velmi blízko skutečným jménům, pomocí techniky známé jako typosquatting, za účelem šířit prokremelské dezinformační narativy o válce Ruska proti Ukrajině. Stejně zákeřným způsobem kampaň používala typosquatting, aby se vydávala za francouzské vládní webové stránky a publikovala falešné „oficiální dokumenty“.
Nakonec byly tyto manipulativní aktivity zesíleny sítěmi neautentických účtů na sociálních médiích, například koordinovanou sítí twitterových botů a facebookových stránek, a také ruskými diplomatickými účty napříč různými platformami sociálních médií. I my jsme psali o kremelské taktice využívání sítí diplomatických profilů na sociálních platformách k šíření dezinformací. Snahy EU chránit spotřebitele médií tím, že omezí fungování takové očividně vědomé, úmyslné a koordinované kampaně za účelem informační manipulace, která se snaží podkopat důvěryhodnost legitimních médií, jsou kroky správným směrem.
Kremelští dvojníci
Zpráva VIGINUM není prvním případem, kdy byla kremelská taktika napodobování odhalena. EU DisinfoLab, nezávislá nezisková organizace specializující se na vyšetřování a odhalování dezinformací v Evropě, také odhalila vlivovou operaci se sídlem v Rusku, která vytvářela mediální klony k šíření ruské propagandy nic netušícímu evropskému publiku.
Kampaň, kterou analytici a vyšetřovatelé z organizace EU DisibfoLab nazvali Doppelganger se ukázala jako případ mnoha pokusů ruské propagandy vydávat se za legitimní média, nebo je „naklonovat“. Kampaň napodobovala známé a důvěryhodné pobočky jako je například Bild, The Guardian, ANSA a RBC Ukraine. Podobně jako pozdější vyšetřování VIGINUM, EU DisinfoLab vrhla světlo na krádež identity jako čím dál oblíbenější manipulační taktiku použitou k předstírání legitimity a šíření dezinformačních narativů, které podkopávají ukrajinskou vládu a její státnost, hanobí její lid, diskreditují její ozbrojené síly a snaží se rozvrátit západní podporu Ukrajině.
Na rozdíl od zprávy VIGINUM však EU DisinfoLab neučinila přesvědčivé a konkrétní určení aktérů kampaně, pouze poznamenala, že kampaň zřejmě provozují agenti sídlící v Rusku.
Falešné obálky časopisů
Další stále plodnější taktikou informační manipulace, která se, jak se zdá, těší přízni známých prokremelských dezinformačních aktérů, a to zejména na Telegramu, je používání falešných obálek vysoce uznávaných evropských nebo západních časopisů a novin. Cílem je téměř vždy zesměšnit a očernit Ukrajinu, například obviněním prezidenta Zelenského z krádeže evropského bohatství a popírání suverenity Ukrajiny, nebo zesměšňování ozbrojených sil Ukrajiny.
Netřeba dodávat, že žádná z legitimních médií nikdy nevydala podobné obálky časopisů. Tato taktika manipulace informací se však v podstatě snaží „vypůjčit si“ legitimitu skutečných a důvěryhodných médií a vydávat zcela falešný obsah za pravdivý. Ve skutečnosti Evropská služba pro vnější činnost (ESVČ) tuto manipulativní taktiku odhalila v 1. zprávě o zahraniční manipulaci s informacemi a vměšování FIMI, která věnuje značnou pozornost analýze technik krádeže identity ze strany ruských dezinformačních aktérů zaměřených na Ukrajinu.
Falešná hra na ověřování informací
Informační manipulátoři spříznění s Kremlem zašli dále, než je napodobování legitimních zpravodajských médií. Od začátku úplné ruské invaze na Ukrajinu začala být podobná taktika krádeže identity používána k napodobování legitimních skupin pro ověřování faktů.
Největším příkladem byl notoricky známý prokremelský web WarOnFakes, který byl založen s údajným cílem „bojovat proti dezinformacím o ruské speciální vojenské operaci“. Ovšem na této stránce nebylo nic legitimního ani objektivního. Důsledně prosazovala prokremelské dezinformační narativy maskované jako ověřování faktů a bránila ruskou armádu a její válku proti Ukrajině.
Kromě toho se tato nechvalně známá taktika vykreslování dezinformací jako pravdivého ověřování faktů také snaží narušit důvěryhodnost legitimních skupin pro ověřování faktů, jako je StopFake, MythDetector, Debunk.org, a mnoho dalších.
Spuštění tohoto webu a náklonnost prokremelských dezinformačních aktérů k jeho obsahu bylo varovným znamením. Důkladné a včasné vyšetřování společnosti Logically zjistilo, že WarOnFakes je prokremelský projekt manipulace informací. A muž za tímto webem, Timofej Vasiljev, je blízkým spolupracovníkem jednoho z nejvíce aktivních a agresivních prokremelských propagandistů Vladimira Solovjova. Nejde tedy o žádnou skupinu „spolehlivých ověřovatelů faktů“.
Neustálý vývoj
Vydávání se za legitimní média není jediným nástrojem manipulace informací v arzenálu kremelských podvodů. Vzhledem k rostoucímu mezinárodnímu chápání hrozeb, které mohou ruské státní pobočky představovat v jakémkoli daném informačním prostředí, se některé prokremelské pobočky také pokusily přetvořit své vlastní mediální značky.
To je případ R7 Media ve Francii, až příliš podobného ruskému dezinformačnímu kanálu RT (Russia Today), na kterou se vztahují sankce EU. A dokonce vznikly kopie pod novými jmény R8 Media a R4 Media. Všechny tři sdílejí stejný vzhled písma a vizuální identitu. Nenechte se zmást vizuálním rebrandingem, všechny tyto kanály nadále šíří prokremelské dezinformační články.
Dalším příkladem je evoluce Sputniku, nechvalně známého kanálu, který EU označila za prokremelský a dezinformační. I ten prošel kosmetickou změnou a z původních stránek sputniknews.com se vyklubal sputnikglobe.com. Ani zde se obsah, který podává, ani trochu neliší od pečlivě řízených dezinformačních směrnic Kremlu.
A na závěr tyto zdroje manipulací s informacemi a dezinformací migrují napříč platformami. Příkladem byla transformace RT en Español a jeho klonu Actualidad.rt.com do zdánlivě nových projektů včetně jejich nových YouTube kanálů Sepa Mas a Ahi les va, jako způsob, jak si udržet své publikum. Ale vazby na jejich skutečnou identitu byly rychle odhaleny, když se ukázalo, že jejich studiové vybavení stále nese logo a barvy RT.
Všechny tyto strategie a techniky vytváření falešných identit jsou manipulativní a podvodné. Prokremelské dezinformační zdroje se rychle adaptují, a jsou zručné v předstírání a klamání. Vytváření kouřových clon bylo vždy jejich taktikou. Ale díky mnoha obráncům v prvních liních informačního prostoru byly kremelské taktiky manipulace informací odhaleny před celým světem. Nenechte se oklamat.