Nařízení o digitálních službách - konec Muska v Evropě?
Středa 6.9.2023 19:05 Bára Pěnčíková
Dne 25. srpna vstoupilo v platnost Nařízení o digitálních službách (DSA - The Digital Services Act). Musí jej dodržovat největší digitální společnosti, jako jsou například online platformy nebo vyhledávače. Podrobnosti o tom, jak bude nařízení vynucováno, jsou však stále ve stádiu přípravy.
Nařízení o digitálních službách (DSA) upravuje povinnosti digitálních služeb, které fungují jako zprostředkovatelé při spojování spotřebitelů se zbožím, službami a obsahem, což zahrnuje mimo jiné i online trh. Hlavně je ale toto nařízení nezbytnou součástí digitální agendy EU, jejímž cílem je vytvořit bezpečný digitální prostor pro občany a podniky.
DSA navazuje na nařízení o digitálních trzích (DMA), které vstoupilo v platnost 2. května letošního roku. Cílem této dvojice nařízení bylo vytvořit bezpečnější a otevřenější internet a rovné podmínky pro podniky. Čas ukáže, jak se bude uzákonění a prosazování vyvíjet v dlouhodobém horizontu, ale digitální zprostředkovatelé se už nyní musí přizpůsobit novým odpovědnostem, jako je odstraňování nelegálního obsahu ze svých platforem, potlačování dezinformací, případně poskytování dat nezávislým výzkumníkům.
Nařízení se v první vlně týkají 19 velkých online platforem a vyhledávačů (tzv. VLOP), z nichž každý dosahuje alespoň 45 milionů aktivních uživatelů měsíčně. Patří mezi ně sociální média a platformy včetně Facebooku, LinkedIn, YouTube, Instagramu a X (bývalého Twitteru); obchodní platformy, jako je Amazon, Zalando a AliExpress, a vyhledávače Google a Bing.1)
Ne všechny jmenované firmy byly tímto označením nadšeny. Speciálně Twitter, nyní X, jehož majitel Elon Musk je známý odpůrce regulací, letos na jaře opustil "Kodex zásad boje proti dezinformacím EU."2)
Všechny společnosti na seznamu mají čtyři měsíce, aby plně splnily závazky DSA, jinak riskují pokuty až do výše šesti procent globálního obratu společnosti. Opakované porušování může dokonce vést k úplnému zákazu provozu v rámci EU. Firmy také musí do konce roku zveřejnit své první roční hodnocení rizik, a jasně definovat svoji odpovědnost vůči DSA.
Požadavky se obecně týkají ochrany nezletilých, transparentnosti dat a odpovědnosti, nebo moderování obsahu v souvislosti s šířením dezinformací nebo příspěvků šířících nenávist. Mezi současné digitální výzvy DSA patří take boj proti ilegálním produktům.
17. února 2024 začne DSA platit pro všechny digitální služby, včetně společností pod hranicí 45 milionů uživatelů měsíčně. Vymáhání bude pro příslušné koordinátory digitálních služeb členských států velkým závazkem. Zatímco Evropská komise dohlíží na dodržování DSA pro "velmi velké online platformy a vyhledávače" (19 jmenovaných společností), koordinátoři jsou pověřeni dohledem v příslušných členských státech. Bude asi ještě nějakou dobu trvat, než se vybudují struktury kontroly, a to jak v členských státech, tak v Evropské komisi, a než budeme moci posoudit, zda nařízení funguje a jaké oblasti jsou potřeba zlepšit.
1) AliExpress (Alibaba), Amazon Store, Apple AppStore, Booking.com, Facebook, Instagram (Meta), YouTube, Google Play, Google Maps, Google Shopping, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, X, Wikipedia, Zalando, Bing (Microsoft), Google Search
2) V roce 2018 vznikl kodex zásad pro online platformy, oborová sdružení a klíčové aktéry. Jeho prostřednictvím se zavazují omezovat výskyt dezinformací a zdokonalovat své strategie namířené proti dezinformacím online.
Zdroje:
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/digital-services-act-package
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/code-practice-disinformation
https://techpolicy.press/whos-afraid-of-the-dsa/
Akt o digitálních službách: zajištění bezpečného online prostředí odpovědného vůči uživatelům (europa.eu)