Pojistný podvod, který se nestal
Pondělí 20.5.2024 15:30 Katy Mandulová
Konspirační teorie se nevyhnou téměř žádné větší historické události. A čím jsou více fascinující její okolnosti, tím více různých konspirátorů a fantastů přitahují. Právě mezi takové patří i tragédie potopení luxusního zaoceánského parníku Titanic ze dne 15. dubna 1912.
První oficiální obchodní plavba Titanicu byla ukončena po srážce s ledovcem a vlivem mnoha faktorů šla loď ke dnu, než stihla přijet jakákoliv záchranná loď. Zemřelo přibližně 1 500 osob, mnoho z nich zcela zbytečně. Právě tragický osud a nenaplněná očekávaní však rozdmýchala celou řadu „zaručených pravd“ kolem katastrofy. Jednu z nich si nyní přiblížíme.
Titanic měl dvě sesterské lodi. Britannic, ten se později potopil také, a to po najetí na minu za první světové války, a Olympic. Všechny tři lodě byly navrženy a postaveny jako luxusní zaoceánské parníky pro společnost White Star Line. Olympic byl z těchto tří lodí nejstarší. Ovšem také neměl zpočátku jednoduchý osud. Při páté plavbě se 20. září 1911 srazil s křižníkem HMS Hawke. Lodě se míjely, křižník byl však přitažen ohromující silou lodních šroubů Olympicu. Obě lodi byly vážně poškozeny, avšak ani jedna se nepotopila. Olympic měl poškozený bok a jeden lodní šroub a HMS Hawke zdemolovanou příď. Za viníka srážky byl navíc určen Olympic, takže White Star Line přišla o možnost nárokovat si škody i ušlý zisk.
Stav lodí Olympic a Hawke po jejich srážce. Zdroj: Wikipedia
Z důvodu opravy poškozeného Olympicu byly dokonce pozastaveny práce na právě stavěném Titanicu. Pro White Star Line to nebyla dobrá situace, nicméně Olympic byl přibližně po dvou měsících opraven a mohl se vrátit do služby. Zde ovšem začínají konspirace.
Údajně se totiž nepotopil v roce 1912 Titanic, ale poškozený Olympic! Konspirační teorie tvrdí, že White Star Line lodě zaměnila a Olympic, překřtěný na Titanic, nechala jít úmyslně ke dnu, aby došlo k náhradám škod pojišťovnou. Olympic měl být totiž poškozen srážkou s Hawkem ještě více než se původně očekávalo, tak se nabízelo toto „pohodlné“ řešení.
Pohodlné… Tuto teorii nalezneme v knize autora Robina Gardinera, „Titanic, ship that never sank?“ z roku 1998. Autor sám ovšem nevynikal úplnou znalostí reálií obou lodí, není se čemu divit, od reality ho dělilo století, i tak ovšem ignoroval všechny skutečnosti a nápadu se držel. Například tvrdil, že obě lodě byly identické, vždyť byly přece sesterské! Jenže ona to nebyla nikdy jednovaječná dvojčata. Na Titanicu byly rozdílně postaveny celé ubytovací sekce, byly použity jiné systémy potrubí, ventilátorů… rozdílů bylo více než dost. Navíc by takové záměně bylo přítomno několik tisíc dělníků v docích a s ohledem na pozdější rozsáhlé vyšetřování katastrofy není reálné, aby nikdo nic neřekl. Už jen pouhé přemalování názvů lodí by musela být událost. To by si nikdo při vyšetřování nenechal pro sebe. A nejenom při něm.
zdroj: Amazon.de
Zvláště když vezmeme v potaz, že na světě tehdy existoval jediný suchý dok pro opravu těžce poškozeného Olympicu. Něco jako záměna lodí, tehdy největších na světě, se nedá jen tak schovat, navíc v roce 1911.
Když se podíváme na údajné plány provedení akce, je to ještě humornější. Loď se měla úmyslně pohybovat mezi ledovci a někde v záloze měly být záchranné lodě, aby po zinscenovaném, jakože náhodném nárazu všichni v pořádku odpluli do bezpečí a bylo by to. Jenže se celá akce prý měla zvrtnout, záchrana se nepovedla, protože maskovaný Olympic narazil do jedné ze záchranných lodí, ty ostatní nějak nepochopily situaci se světlicemi a loď se potopila i s lidmi. A další problém byl na světě.
Konspirační teorie složitější než potopení samo. Když pomineme mnoho faktorů, které jednoduše nesedí z logiky mnoha věcí, bylo zjištěno i po ponoru k Titanicu v roce 1986, že na dně leží skutečně on a žádná jiná loď místo něj. Titanic měl číslo trupu 401 a všechny hlavní součásti a strojní zařízení pro něj byly označeny číslem 401. Olympic měl číslo 400. Jakákoliv záměna částí lodí nebyla přípustná. Na dně Atlantiku Robert Ballard v roce 1985 našel skutečně Titanic. S konečnou platností lze tedy bláznivou teorii pojistném podvodu, který vyústil v katastrofu nadčasových rozměrů, pustit k vodě.
Ale protože staré konspirační teorie nerezavějí, měl tuto ještě někdo oživit v roce 2023 na sociální síti TikTok. Když nemáte nic nového, vrazte tam něco několikrát vyvráceného. Snad neměl TikTokový plagiátor u svého publika příliš velký úspěch.
Dnes již s jistotou víme, že Titanic se potopil po tragické srážce s ledovcem kvůli součtu mnoha faktorů, a i tehdy platné normy zapříčinily zbytečné oběti na životech. Je však nutné také vyzdvihnout heroické úsilí členů posádky i některých pasažérů, kteří často obětovali svůj život nebo zdraví k záchraně jiných lidí. Už k uctění památky je dobré jejich příběh nezlehčovat a nepřiřazovat jim role podvodníků, které jim nikdy nepříslušely.
A skutečný osud Olympicu? Po opravě sloužil svému původnímu účelu a později za první světové války převážel britské vojáky. Dokonce v roce 1918 taranováním (nárazem trupu) potopil útočící německou ponorku U 103. Předtím ji však napadl salvou děl. V roce 1935 byl sešrotován. Části vybavení byly vymontovány a prodány na aukcích, některé užity i na jiných lodích. Sem tam se něco objeví v aukcích i dnes Pokud mačkáte slzu v oku z osudu Olympicu, jeho konec zapříčinila krize námořní dopravy. Monumentální loď se už nedokázala uživit. Což není tak fantastické jako původní teorie o pojistném podvodu, ale je to skutečnost.
Osud Titanicu vzbuzuje romantické představy dodnes, je však hlavně ukázkou smutného účinku přežitých zákonů, neaktuálních norem a pocitem mnohých, že peníze zvítězí nad základními zákonitostmi oceánu. To je další skutečné poselství oné ledové dubnové noci roku 1912. A na to jsou všechny konspirační teorie krátké.