Jak se ruské speciální informační operace snaží podkopat ukrajinskou mobilizaci
Pondělí 21.10.2024 10:00 Bára Pěnčíková
Od začátku ruské hybridní agrese proti Ukrajině v roce 2014 se ruské bezpečnostní služby zaměřily na narušení ukrajinské mobilizace. V rámci toho zahájily řadu dezinformačních operací, kdy do ukrajinského informačního prostoru vypouštěly zprávy s cílem podkopat důvěru ve vojensko-politické vedení země a tímto způsobem uměle rozdělovaly ukrajinskou společnost. Podporují také narativy o „občanském konfliktu“ a „válce oligarchů“, čímž se snaží vyvolat dojem, že běžní Ukrajinci se mobilizaci vyhýbají. Mezi aktivní opatření ve stylu KGB patří například shromáždění „manželek a matek“ nebo „protiválečné demonstrace“, které mají za cíl paralyzovat práci vojenských náborářů. V roce 2016 se mobilizace vojáků v záloze zastavila. Jakmile prezident Volodymyr Zelenskyj 24. února 2022 kvůli invazi vyhlásil všeobecnou mobilizaci, začala téměř okamžitě nová ruská kampaň zaměřená na její narušení.
Originál článku si v angličtině můžete přečíst na webu EUvsDiSiNFO.
Klíčové antimobilizační narativy
Antimobilizační propaganda obsahuje jádro pravdy a v ideálním případě ji mají šířit samotní Ukrajinci. Příklady těchto narativů zahrnují tvrzení, že:
- Mobilizace je nelegální, protože na Ukrajině neprobíhá válka, ale pouze stanné právo;
- Územní náborová a sociální podpůrná střediska (TRC) nejsou součástí ozbrojených sil, ale „soukromými společnostmi“, a proto nemají oprávnění mobilizovat;
- Místo mobilizovaných civilistů by měli bojovat poslanci, státní úředníci, policisté, celníci, pohraničníci, soudci nebo profesionální vojáci;
- TRC jsou zkorumpované – bohatí uplácejí, aby se mobilizaci vyhnuli, zatímco chudí musí sloužit;
- Ozbrojené síly trpí těžkými ztrátami, velitelé nechrání své vojáky, a proto jsou mobilizovaní odsouzeni k smrti;
- Nemá smysl bojovat za zkorumpovanou vládu, která porušuje práva občanů a uzavírá hranice;
- Ruská armáda je neporazitelná, a tak je odpor zbytečný.
Manipulativní zprávy o „ilegální“ mobilizaci
Od roku 2022 se kremelská propaganda zaměřuje na oslabování schopnosti Ukrajiny odolávat ruské agresi umělým vytvářením vnitřních konfliktů mezi různými skupinami obyvatel. Kromě klasického štvaní mezi ukrajinsky a rusky mluvícími obyvateli na západě a východě Ukrajiny se Kreml snažil vyvolat spory mezi vnitřně vysídlenými osobami (IDP) a obyvateli regionů, kde našly útočiště, mezi uprchlíky a těmi, kdo zůstali na Ukrajině, a mezi civilisty a armádou. Zvláště škodlivé je démonizování zaměstnanců TRC, jelikož tím Rusko nepřímo diskredituje celé ukrajinské ozbrojené síly.
Tyto psychologické operace využívají přirozené lidské obavy (strach ze smrti, z mrzačení a z neznámého), stejně jako skutečné organizační nedostatky. Ruské úřady pečlivě sledují ukrajinská média, aby našly příležitosti využít zprávy k šíření protimobilizační propagandy – například obvinění z korupce nebo zneužití pravomoci ze strany zaměstnanců TRC. Kreml se snaží využít jakýchkoliv zpráv o konfliktech v armádě, ztrátách ukrajinských vojenských sil nebo pokusech ukrajinských mužů nelegálně překročit hranice.
Využití zpráv o korupci v TRC k antimobilizační propagandě na Facebooku
Využití zpráv o korupci v TRC na Facebooku
Prokremelské dezinformace často kombinují antimobilizační zprávy se skutečnými fakty, manipulacemi a falešnými informacemi, aby vytvořily dojem, že:
• Ukrajinský stát je nepřítelem svých vlastních občanů;
• Ukrajinská armáda představuje nebezpečí pro civilisty;
• Protože jediní poražení jsou mobilizovaní, je úspěch se mobilizaci vyhnout.
Cílem ruské antimobilizační operace je v konečném důsledku ovlivnit chování Ukrajinců. V letech 2022–2023 se tyto operace zaměřily na šíření pasivního odporu formou ignorování vojenské registrace, vyhýbání se kontaktům s TRC a vytváření falešných důvodů pro získání odkladu. Od konce roku 2023 do začátku roku 2024 se tyto narativy staly ještě výraznějšími.
Jak to funguje
K provádění těchto informačních operací využívá Kreml různé metody, včetně ruských vlivových sítí působících na Ukrajině, mediálních zdrojů, jako jsou webové stránky, profily na sociálních sítích a telegramové kanály, stejně jako botí farmy a trollí továrny. V roce 2022 byly vytvořeny desítky regionálních telegramových kanálů, které šířily informace o údajných místech, kde zaměstnanci TRC vydávali mobilizační výzvy.
Dezinformační stroj Kremlu se zaměřuje na politická a populární témata v ukrajinských sociálních médiích. Jen mezi březnem a listopadem 2023 výzkum provedený Centrem pro strategickou komunikaci a informační bezpečnost a Centrem pro demokracii a právní stát objevil 596 reklam s dezinformacemi a ruskou propagandou zaměřenou na ukrajinské publikum. Z nich 136 a 82, což je téměř 37 %, propagovalo ruské narativy o frontové linii a mobilizaci na Ukrajině.
Ruští propagandisté také využívají TikTok jako vstupní bránu do ukrajinského mediálního prostoru. Výzkumníci z projektu Texty.org.ua zjistili, že doporučovací algoritmy této sítě začínají propagovat videa dříve, než je zpracují algoritmy moderování, odpovědné za blokování nevhodného obsahu. Ukrajinští uživatelé TikToku tak mohou vidět ruské dezinformace a propagandu pod populárními hashtagy, i když nejsou přihlášeni k odběru takových stránek.
V polovině července se hashtag #ТЦК (TRC) stal nejoblíbenějším hashtagem na ukrajinském TikToku.
Nejoblíbenější hashtagy ukrajinského trhu TikTok v polovině července (Yulia Dukach/Facebook)
Většina obsahu s tímto hashtagem se zaměřuje na diskreditaci mobilizace na Ukrajině. V červenci mezi 10 nejoblíbenějších antimobilizačních hashtagů patřily například: #стоптцк (stop TRC), #народпротитцк (lidé proti TRC), #спротивтцк (odpor proti TRC), #птротеск (protest) a protistátní hashtag #ценемояукраїна (Ukrajina není moje země).
Antimobilizační videa na TikToku s populárními hashtagy
Tato videa, skutečná i zinscenovaná, často zobrazují konflikty s personálem TRC a příběhy o zneužívání, stejně jako pokyny, jak se vyhnout mobilizaci. Některé příběhy jsou vytržené z kontextu nebo obsahují nešťastné citace z vojenských rozhovorů o nutnosti mobilizace.
Populární hashtagy na ukrajinském TikToku v červenci
Zapalování vojenských vozidel v ukrajinských městech a mediální pokrytí těchto událostí jsou dalšími metodami, jak se bránit mobilizaci. Podle vyšetřování publikace Důležité příběhy se začátkem června na ruskojazyčných fórech na darknetu, zejména na Hydra Marketu, objevily inzeráty nabízející peněžní odměny za zapálení aut TRC. Hydra se specializuje na obchod s drogami a dalšími nelegálními aktivitami a pravidelně mění svou adresu v síti Tor.
Reklama nabízející odměnu za zapalování aut
Ukrajinská bezpečnostní služba a generální prokuratura oznámily zatčení podezřelých z těchto činů, kteří dostávali úkoly prostřednictvím Telegramu. Videa a fotografie spálených vojenských vozidel se šířily prostřednictvím ruských mediálních sítí jako důkaz „odporu lidu“ proti mobilizaci. Zejména videa na TikToku bývají doprovázena výše uvedenými hashtagy.
Ruské propagandistické zdroje, včetně státem kontrolovaných médií, tyto incidenty zveličují a vytvářejí příběhy o „lidovém odporu“ proti mobilizaci, zaměřující se na údajný konflikt Ukrajinců s vládou a prezidentem Volodymyrem Zelenským. Například 21. července ruská státní agentura TASS šířila rozhovory s členy „proruského odboje“ na Ukrajině, podle nichž bylo zapalování vojenských vozidel „aktem odporu“ mužů, kteří měli být mobilizováni.
TASS článek o zapalování aut jako „akt odporu“
Během tří dnů sdílelo tento příběh více než 40 ruských a prokremelských zdrojů, včetně Telegramu, Facebooku a webových stránek. Asi 40 dalších zpráv bylo publikováno na ruských sociálních sítích VKontakte a Odnoklassniki.
Informace o zapalování aut jako „akt odporu“ na Telegramu, Facebooku a dalších webech
Ruská propaganda se snaží zahrnout incidenty, které rezonují v lidech, například násilí a pokusy o sebevraždu v antimobilizačních příbězích. Dne 18. července se žena zapálila poblíž budovy soudu v okrese Bílá Cerkva v Kyjevské oblasti. Ruské propagandistické zdroje to prezentovaly jako „akt odporu“, protože soud údajně neudělil jejímu manželovi odklad mobilizace.
Falešné zprávy o sebeupálení na ruských a pseudoukrajinských telegramových kanálech
Tento příběh byl však falešný, protože odklady mobilizace může vydávat pouze TRC, nikoli soudy. Během tří dnů rozšířilo tento padělek více než 40 ruských a proruských webů a telegramových kanálů (monitoring detekoval 50 zpráv).
Intenzita šíření padělku o sebeupálení ženy kvůli mobilizaci jejího manžela na Telegramu a webových stránkách
Šíření padělané zprávy pokračovalo, i když policie poskytla oficiální vysvětlení, že soud řešil případ péče o dítě mezi ženou a jejím manželem.
Video: Policie informuje o sebeupálení ženy
Využití agentů vlivu
Kreml využívá agenty vlivu k narušení ukrajinské mobilizace, často pod pláštíkem novinářské nebo lidskoprávní činnosti. Tito agenti vytvářejí sítě, které organizují opozici proti mobilizaci, a zároveň diskreditují stát a armádu. Na konci července ukrajinská bezpečnostní služba zadržela šéfa jedné z těchto sítí a jeho spolupracovníka. Jsou podezřelí z vytváření a šíření obsahu s výzvami k ozbrojenému odporu proti TRC, zveřejňování osobních údajů vojenského personálu a dalších aktivit podle článku 114-1 trestního zákoníku Ukrajiny, který zakazuje maření zákonných činností ozbrojených sil Ukrajiny.
Závěr
Rusko je odhodláno oslabit obranné schopnosti Ukrajiny a zaměřuje se na narušení mobilizace. K tomu Kreml využívá celý arzenál metod a propagandistů ruských státních bezpečnostních služeb, kteří vytvářejí, koordinují a šíří dezinformace, manipulace s informacemi, falešné zprávy, nábor agentů a sabotáže. Kreml se snaží přesvědčit Ukrajince, že jejich skutečným nepřítelem není agresor, ale jejich vlastní stát. Šiřitelé dezinformací podkopávají důvěru v ozbrojené síly a vytvářejí vnitřní konflikty s cílem tyto konflikty proměnit ve skutečné násilí. I když k této konfrontaci nedojde, média vytvářejí iluzi, že ke konfrontaci dochází.