Během super volebního roku vypne Meta důležitý nástroj pro monitorování
Středa 24.4.2024 17:00 Jiří Větvička
Hojně používaná služba, kterou se dalo nahlížet pod pokličku Facebooku, se nadobro vypíná. Společnost Meta rozpustila tým stojící za monitorovacím nástrojem CrowdTangle, zrušila nové registrace a od 14. srpna již nebude možné jej používat.
Bezplatná služba CrowdTangle umožňovala redakcím a novinářům sledovat trendy na sociálních sítích Facebook a Instagram, přinášet aktuální příběhy, měřit jejich dosah a identifikovat hlavní influencery. To ostatně nadšeně oznamoval i samotný Facebook, když v roce 2016 CrowdTangle kupoval.
Zároveň byl oblíbený i mezi výzkumníky, kteří ho používali jako prostředek k získávání informací o potenciálně škodlivém obsahu a dezinformacích. Byla to jedna z mála možností jak získat data od společnosti, která nebyla vždy otevřená. Facebook tvrdil, že data z CrowdTanglu mohou být neúplná nebo zavádějící a opakovaně odmítal výsledky, které se o tento nástroj opíraly. Mluvčí společnosti uvedl: „Spoléhat se na CrowdTangle při takových výzkumech mohlo působit zmatek, protože k tomu nebyl navržen.“
Ve skutečnosti CrowdTangle dokázal poukázat na problémy Mety. Například v roce 2020 začal novinář New York Times Kevin Roose používat CrowdTangle ke každodennímu zobrazování deseti nejvýkonnějších odkazů a zjistil určitou nerovnováhu. V TOP 10 dominoval Ben Shapiro a Dan Bongino, oba majitelé krajně pravicových facebookových účtů.
Ukončení podpory není pro mnohé výzkumníky překvapením, ale přichází v době, kdy po celém světě probíhají desítky voleb, včetně důležitých voleb amerického prezidenta. A i když se nejednalo o dokonalý způsob, jak získávat data, mělo velký význam. Po uzavření Facebook API neexistovala žádná jiná životaschopná cesta k datům, alespoň ne způsobem, který je v souladu se smluvními podmínkami.
Rozhodnutí uzavřít CrowdTangle vyvolalo značné rozhořčení. Skupiny jako Mozilla Foundation, EU DisinfoLab, Digital Rights Foundation, Faktabaari a další se připojily k otevřenému dopisu, v němž odmítly rozhodnutí o ukončení a požádaly společnost Meta, aby prodloužila funkčnost alespoň do ledna. Dopis poukazuje na to, že letos bude volit přibližně polovina světové populace a absence CrowdTangle znemožní sledování volebních dezinformací.
Nezávislí factcheckeři pracující pro Metu již začali používat náhradu v podobě Meta Content Library. O přístup mohou požádat i akademici nebo neziskové instituce. Knihovna však nebude přístupná mnoha novinářům pracujícím pro komerční zpravodajské organizace. Což je jedna z nevýhod. CrowdTangle byl navíc zdarma a nevyžadoval proces schvalování.
Meta v tomto případě odkazuje na svou službu Meta Business Suite a knihovnu reklam. Bohužel se jedná o nedostatečné řešení, které zobrazuje jen určitý druh informací. Doporučené náhrady v podobě nabídky třetích stran jako NewsWhip, Hootsuite, Meltwater, Sprout Social nebo Cision poskytují komplexní výsledky až za poplatek.
Službu CrowdTangle využil server investigace.cz k porovnání dvou prezidentských kandidátů - Petra Pavla a Andreje Babiše
Rebekah Tromble, která vede Institut pro data, demokracii a politiku na Univerzitě George Washingtona uvedla, že Meta Content Library by se mohla stát mocným pomocníkem. Bohužel má v současné podobě řadu omezení. Nelze například vyhledávat podle zeměpisné oblasti, má omezení počtu generovaných výsledků vyhledávání a blokuje stahování dat. Uživatelům také není nijak usnadněna migrace a není k dispozici jasný odkaz pro přechod. Meta tvrdí, že bude naslouchat zpětné vazbě.
Bohužel Meta nemá dobrou pověst. Ráda dává velké sliby, získává za to pozitivní hodnocení v tisku, ale realita je nakonec zklamáním.
Nástroj CrowdTangle je nyní v „režimu údržby“ a uživatelské rozhraní, API, historická data a rozšíření pro prohlížeč Google Chrome budou v srpnu vypnuty.
Článek vznikl na základě překladu anglického originálu A window into Facebook closes as Meta sets a date to shut down CrowdTangle.