Jako houby po dešti — bulharská investigace

Pondělí 29.4.2024 16:30 Matěj Voslař

Jako houby po dešti — bulharská investigace

The Digital Forensics Lab (DFRLab), výzkumná laboratoř think-tanku Atlantic Council, odhalila shluk Facebookových stránek a profilů, a ve svém reportu ilustrovala, jak si Bulhaři přivydělávají sdílením ruské propagandy.

Tento článek je krátkým shrnutím investigativního reportu DFRLab, který jsme doplnili o některá naše zjištění. Originál článku si v angličtině můžete přečíst zde.

DFRLab se zaměřila na Facebookové účty a skupiny, které slouží k šíření obsahu z agregátorů novinových zpráv, které HSSF (Nadace humanitních a společenských věd) pojmenovala „mushroom websites,“ podle rychlosti s jakou weby vznikají. HSSF identifikovala 370 webů, které pomocí automatizované tvorby obsahu a jeho recyklace vyprodukovaly za jediný rok i 350 tisíc článků.

Průmyslovou škálu vlivových operací ilustruje právě investigace DFRLab, která odhalila, že někdy bylo zaregistrováno pro tyto weby třeba i deset domén za jediný den. Mnoho domén je přitom registrováno na stejnou emailovou adresu, což dále dokládá, že proces vytváření těchto webů je koordinovaný.

 

Mnoho různých domén, které ale často publikují stejné zprávy pod jednotným vizuálním stylem. Datum i email použitý k registraci se u nich rovněž shoduje. Zdroj: dfrlab.org

 

Tyto weby si vydělávají reklamou a počet návštěvníků jim pomáhá zvyšovat shluk stránek, skupin a uživatelských profilů na Facebooku. DFRLab použila dnes již nedostupný nástroj CrowdTangle a odhalila, že stránky zapojené do této operace sdílely stejné odkazy na tyto weby velmi krátce po sobě, což také značí, že jsou tyto stránky spravovány centrálně. Majitelé stránek zapojeni do programu Share4Pay, si sdílením odkazů na novinkové agregátory mohou vydělat peníze.

DFRLab se rovněž podařilo identifikovat neautentické profily, které spravují Facebookové skupiny, nebo do nich přispívají. Tyto skupiny často obsahují i nepolitický obsah, pomocí kterého snadněji nalákají nové členy. Profily — často operující pod falešným jménem a s profilovkou staženou z internetu — tyto skupiny využívají k šíření proruských narativů. Toho dosahují tak, že sdílejí odkazy na na výše zmíněné webové stránky s agregovanými novinkami.

 

Uživatel pod jménem „Journal Journal“ je jedním ze správců skupiny, která adoruje proruského prezidenta Radeva. Účet je využíván ke sdílení agregovaných novinek. Zdroj: dfrlab.org 

 

Jak funguje Share4Pay

V BezDezinfa jsme vyzkoušeli, jak tato bulharská služba funguje. Na oficiálních stránkách jsme se zaregistrovali. Stačil nám k tomu pouze email a přezdívka. Do 30 minut od registrace pro nás byl vytvořen náš vlastní zpravodajský web na adrese naše-subdoména.allbg.eu.

Tento web využívá identickou šablonu, jako některé z domén na obrázku výše. Zdá se tedy, že stránky jako 4eti.eu nebo mybg.eu byly rovněž vytvořeny skrze platformu Share4Pay, ale jejich vlastníci šli ještě o krok dál, a zařídili si pro ně plnohodnotnou doménu.

Na naší subdoméně se automaticky doplňují novinové články. My jsme nemuseli nic dělat a ani nemáme kontrolu nad tím, jaké články se na „našem“ webu objeví. Všechny jsou psané bulharsky a mají široký záběr: sport, domácí i světová politika, různé bulvární zprávy.

Publikované zprávy nejde jednotně identifikovat jako kremelskou propagandu a našel se i článek zmiňující případ, kdy Ukrajina úspěšně odrazila ruský útok. Jiný článek ale cituje jistého amerického experta, že Ukrajinu čeká porážka, pokud se do bojů nezapojí vojska NATO. Podobné zprávy mají předpoklad k vysoké návštěvnosti i k vyvolání morální paniky ve skupinách, kde se snadno šíří dezinformace.

 

Námi vytvořená stránka byla pravděpodobně jen jedna z tisíců stránek, na kterých se zpráva o nutnosti zapojení NATO na Ukrajině objevila.

 

Účelem je sdílet tyto články na sociálních platformách a zvýšit návštěvnost „svého“ webu. Za tyto návštěvy pak můžeme inkasovat podíl ze zisku z reklamy, která se vedle článků zobrazuje.
Administrační panel obsahuje také sekci s tipy, jak zvýšit svůj výdělek. Například: 

  • „Každý den se přidejte do tří až čtyř Facebookových skupin a pošlete tam dva nebo tři odkazy na vaší stránku.“ 
  • „Pokud jste administrátorem nějaké skupiny, můžete tam poslat až desítky odkazů denně.“ 
  • „Sledujte, které články se uživatelům líbí.“ 
  • „Můžete si zaregistrovat více profilů na Facebooku, se kterými budete pracovat.“

Podle statistik Share4Pay má služba přes deset tisíc registrovaných uživatelů. To znamená, že v internetovém prostoru existuje rovný počet stránek s různým názvem, které jsou denně doplňovány o ty samé novinové články. Ti uživatelé, kteří jsou stále aktivní, jimi pak zahlcují prostor na sociálních sítích, aby si přivydělali.